• Dit evenement is voorbij.

“Orgelmis” van Johann Sebastian Bach in Middelharnis, Het 73e Bachconcert

30 november 2019 @ 20:00 - 22:00

Op zaterdagavond 30 november (aanvang 20.oo uur) hoop ik in de Hervormde (“Grote”) Kerk te Middelharnis het 73e Bachconcert te verzorgen.

Dit keer een uniek programma: een uitvoering van Bachs Dritter Teil der Clavierübung.

Een uitzonderlijk Bachwerk is het, dat Dritter Teil der Clavierübung. De bekende organist Albert de Klerk (1917-1998) – in leven organist van de Grote of St. Bavokerk te Haarlem – bestempelde deze muziek als het grootste en schoonste wat ooit voor orgel is geschreven.

Dit indrukwekkende werk, ook wel “grote orgelmis” genoemd”, is een verzameling koraalbewerkingen die begint met een Preludium in Es en afgesloten wordt met een Fuga in Es.

Bach heeft in dit werk de zes hoofdstukken van het christelijk geloof – ontleend aan de catechismus van Luther – getoonzet aan de hand van bekende en geliefde liederen die hij in zijn kinderjaren al had geleerd. Bijvoorbeeld: “Vater unser im Himmelreich” (het Gebed des Heeren).

Voorafgaand aan iedere koraalbewerking zal Auke Kieviet de melodie van het betreffende lied voor het voetlicht brengen in een improvisatie op de vleugel.

Voor meer informatie: zie de bijlage.

Van harte welkom!

Met vriendelijke groet,