• Dit evenement is voorbij.

Open Monumentendag

14 september 2019 @ 10:00 - 16:30

De Grote of St. Michaëlskerk te Middelharnis
Ring 15, Middelharnis
10.00-16.30

De Grote of St. Michaëlskerk dankt zijn naam aan de aartsengel Michaël waaraan deze kerk  oorspronkelijk is gewijd.

De geschiedenis van de kerk begint eigenlijk al op 1 maart 1312 als Graaf Willem II van Holland een paal- of grensscheiding van de heerlijkheid Putten vaststelt, maar pas op  1 januari 1465 besluiten de eigenaren het gebied, te laten bedijken. In datzelfde jaar wordt begonnen met de bouw van de kerk.

Het dorp zou de naam Sint Michiel in Putten krijgen, maar dat werd al snel vervangen door  Middelharnis.

De kerk moest gebouwd worden “ter eere Godes en zijner gebenedijder Moeder Marien in sonderlingen den heiligen Engel Sinte Michiel.”. Zoals gebruikelijk in die tijd werd de kerk in de oost-west richting gebouwd. Bij binnenkomst liep je dan in de richting van Jeruzalem. Uit de periode van de bouw zijn nog twee altaarstenen aanwezig die voor de zuidelijke ingang liggen. Twee branden, 1904 en 1948, verwoestten bijna de hele kerk, maar in beide gevallen werd de kerk weer in oorspronkelijke, monumentale, staat opgebouwd.

Programma

Het koor van de kerk wordt op deze dag gebruikt als galerie voor schilderijen van de bekende kunstschilder Annette de Roo. Het thema is Versteend Verlangen. Enkele jaren geleden bezocht ze de beroemde begraafplaats Père Lachaise in Parijs Ze maakte foto’s van beelden op de graven en die werden het vertrekpunt voor een serie schilderijen die allemaal een bepaalde emotie vertegenwoordigen

In de kerk zijn gastheren/gastvrouwen aanwezig om u rond te leiden.

Op de avondmaalstafel liggen doop- en trouwboeken, lidmatenregisters en ander interessant bronmateriaal.

Fotopresentatie van de historie van de kerk in het schip en de vertoning van een film over de brand van de kerk in 1948 in het dwarsschip.

Orgel- en pianobespelingen om 11.30-12.00, 13.00-13.30, 14.30-15.00 uur.

15.30 speciaal voor amateurs. Opgave via c.j.hameeteman@hetnet.nl met vermelding welk instrument je dan wilt bespelen. Ook het koororgel kan bespeeld worden.

Beklimming van de toren onder begeleiding om 12.00, 14.00 en 15.30 uur. Ingang via de noordelijke ingang van de kerk. Tijdens de beklimming, of de afdaling, is het ook mogelijk om even op de kerkzolder te kijken. Dat is de ruimte tussen het dak en het plafond, die de hemel wordt genoemd. Je kunt daar rechtop lopen.

Datum:
14 september 2019